Sem vložte podnadpis

JAK SE TEDY DOSTAT LEHCE DO OBLAK?

Podobnou otázku si kladl i Malý princ ( St.Exupéry). A jak je to na tandemovém paraglidu? 

Je to v celku opravdu jednoduché. Celý let se skládá ze tří částí. Každou část si probereme zvlášť.

  • Start
  • Let
  • Přistání

START

Start je asi nejzásadnější část celého letu. Pro pasažéra je vše nové a stále těžko myslitelné, že se pomocí zvláštního kusu materiálu a šňůr dostane až do výšky, která je 400x vyšší než on sám. 

Není potřeba mít vůbec žádný strach. Pilot a instruktor vám vše vysvětlí, obleče do tzv. sedačky a ještě jednou připomene základní pokyny.

Pro startování využíváme tzv. Odviják. Náš odviják vypadá jako takový pěkný malý jeep v automatu, který má vyndané střešní sklo, ze kterého ční vlekací zařízení. Zjednodušeně řečeno je to velký buben na kterém je hrozně moc dlouhé lano (cca 1km).

Tento celý stroj je pochopitelně certifikovaný, pravidelně kontrolovaný a má svů technický průkaz a pojištění.

Pro létání u Prahy vužíváme speciální odviják s možností stupňovitých vleků. To je jedno z našich "know-how" jak právě dokážeme létat u Prahy.

Po krátké instruktáži a připnutí do sedaček se připne pilot s pasažérem pomocí odepínacího zařízení k lanu odvijáku. Následuje rozjezd odvijáku, při kterém se lano napne. V tuto chvíli se rozebíhá i pasažér s pilotem, zvedají padák nad hlavu a po pár rychlých krocích se nacházejí ve vzduchu.

LET

Po prvních vteřinách ve vzduhu pasažér nabyde brzy pocitu jistoty a už si let pouze užívá. Díky použití našeho odvijáku s možností stupňovitých vleků se dokážeme dostat na menším prostoru do velké výšky. 

V praxi tedy začátek letu vypadá vždy jako stoupavý let,  krátká pauza ve stoupání při které probíhá postupná zatáčka o 180° (horizontálně) a znovu stoupavý let. Tímto způsobem se dostáváme až do výšky 1000 m.n.m. 

Následuje klouzavý let, při kterém má pasažér bezkonkurenční výhled na Prahu a její okolí, může vyzkoušet pod dohledem i řízení tandemového křídla, hledání termických proudů či akrobacii.

PŘISTÁNÍ

Přistání je pro pasažéry vlastně to úplně nejjednodušší.

V dostatečné výšce nad zemí pilot udělá rozpočet na přistání. Kousek nad zemí pilot dobrzdí kluzák do minimální rychlosti a pomalým skluzem po chrániči dosedne s pasažérem na zem. 

Pasažér i pilot dají při přistání nohy nahoru a dosednou na vzduchový chránič sedačky. Vzduch se při přistání plynule vyfoukne, takže přistání je jako do měkké matrace.

Následují ovace, radost, veselí a dost často také touha letět znovu. Ano, létání je návykové.